مسرحية
سجناء القصر
تأليف:
RaiNO0o
الفصل الاول
المشهد الاول
(يفتح الستار علي مشهد المتحف وهو عبارة عن قصر قديم وتم تحويله الي متحف ونجد بعض الاولاد يرسمون ومجموعة من السياح يدخلون مع مرشد )
مرشد : اهلا بيكم في قصر الملك واتمني انتكم تستمتعوا بزيارتكم للقصرالنهارده
سائح : ايه قصة القصر ده ؟
مرشد : القصر ده بناه ملك عظيم جدا وده كان ايام الحكم بتاعه وبعد كدة بقي متحف ومفتوح لاي حد يجي يشوفوا او يرسم فيه زي ما انتوا شيفين دلوقتي
( يقوم احد السياح بالتصوير )
المرشد : No Flash .. No Flash ودلوقتي اتفضلوا اوريكم بقيت الاثار
(يخرجوا من الشمال )
دكتور : ايه ده؟
طالب وطالبة 1: ايه في ايه؟
دكتور : بتعملوا ايه ؟
طالبة1: بنرسم يادكتور
دكتور : بترسموا علي ايه؟
طالب : ده ورق كانسون
دكتور : كانسون مين ؟ ده بالقعدة اللي قعدنها جنب بعض ديه بترسموا علي جواز مش ورق كانسون .. وريني شغلوكوا وريني
طالب : اتفضل يادكتور
دكتور : من بعيد يابني مش ناقصة قرف وريحة وحشة.... ايه القرف اللي انت عامله ده .... صفر
طالب : نعم ؟؟ لييه ؟
دكتور : هوة كدة
طالب : طب خد وريني اعمل ايه ؟ ايه الغلط اللي فيها ؟ ( يمد ايده بالقلم )
دكتور : هوه انا هارسملك كمان ولا ايه ؟ ميل دراع التمثال شوية وهوة هايبقي كويس
طالب : يبقي كويس ازاي هوه عنده دور برد وهايخف ؟
دكتور : انت هاتهزر معاية ؟ مش شايف حركة فيه .. عايز احس بالحركة بتاعته
طالب : ده تمثال وثابت ابين حركة فيه ازاي؟ وكمان هوه كدة مظبوت
دكتور : اتصرف و كمان انت هاتعرف اكتر مني ؟
طالب : لا طبعا يا دكتور انت الاستاذ وكلنا تلاميذك ( من تحت درسه )
دكتور : ايوة كدة ... وانتي عملتي ايه ؟
طالبة1: انااا .... ( تديه الاسكتش ) ربنا يستر
دكتور : وااااو شغلك تحفة
طالبة1: ميرسي يادكتور
دكتور : لا فعلا برافو يستاهل يتحط جنب اي لوحة من اللوح اللي هنا
طالبة1 : ربنا يخليك ليا يادكتور
طالب : يادكتور ديه اللوحة فاضية
دكتور : مالكش دعوة انت ... لا بجد شغلك واضح من قبل لما تبتديه 10 من 10 استمري يابنتي علي بال لما اشوف زميلتكم اللي هناك عاملة ايه
( يذهب للطابة الاخري )
دكتور : واااو برافوو عليكي حلو قوي
طالبة2: ميرسي يادكتور
دكتور : لا بجد برفوا
طالبة2: بس هية ديه يادكتور تترسم ازاي ؟
دكتور : وريني قلمك كدة
طالب : شوفتي اهوه بيرسملها وانا يقولي من بعيد يبني مش ناقصه قرف
طالبة1: هانعمل ايه طيب ؟ اقولك ضفر شعرك هاهاها
طالب : اضحكي انتي التانيه ماهي نقصاكي ... طب تصدقي مش هاجي جنب اللوحة ومش هاظبط حاجة واللي يحصل يحصل
طالبة1: طب اسكت اسكت واعمل نفسك شغال احسن ده شكله جي
طالب : مش هاشتغل
طالبة1: طيب اسكت بقي
طالبة2: ايه ده يادكتور؟ حضرتك خلصتها كلها
دكتور : طبعا بس شغلك واضح فيها
طالبة2: بجد تعبت حضرتك معايا
دكتور : تعبك راحة ياحببتي
طالبة2: نعم؟
دكتور : احم انا نسيت احطلك الدرجة 10 من 10
طالبة2: ميرسييييي
(يرجع للطلبة التانيين)
دكتور: ها وريني عملتوا ايه ؟
طالب : احم
دكتور: اووه شفت لما ميلت دراع التمثال شويه زي ما انا قلتلك بقي احسن ازاي؟
طالبة1: ايه ؟؟
دكتور : كده ممكن اديك 2 من 10 علشان سمعت كلامي
طالب : طبعا يادكتور ده انت استاذنا واحنا كلنا تلامذتك
دكتور : طبعا ياابني وعلشان الكلمة الحلوة ديه هديك 5 من 10.. علي فكرة انت كنت ساقت وانا نجحتك كدة من عندي
طالب : هوة حضرتك امتي ممكن تديني امتياز
دكتور: ( يتخض ) امتياااز ؟؟ ( باستغراب ) .. بص يابني الامتياز للاه وانا ماجبتش جيد جدا ومفيش حد احسن من استاذه فاخرك معاية المقبول
طالبة1: يمهل ولا يهمل
امن2 : ايوة ..ايوه .. خلاص في الطريق ؟ .. حاضر تحت امرك يا فادي باشا .. تحت امرك ..... طب معلش ياجماعة علشان خلاص هانقفل
دكتور : طب يااولاد اشوفكوا بكرة في الكلية بقي
(يبدأ الامن في اخراج الكل من الباب اللي في النص )
امن3: ها المكان فضي؟
امن1: القاعات كلها فضيت
امن2: والصالة كمان فضيت
امن3: ايو يا أ/فادي مفيش حد في المتحف وكلنا مستعدين لاستقبال ضيوف حضرتك يافندم
امن1: ناس مين دول اللي هانستقبلهم؟
امن3: دول الجماعة المهمين اللي مستضفهم ا/ فادي في القصر
امن2: ياتري دول ملوك ولا رؤساء ولا ايه بالظبط علشان يبقوا مهمين؟
امن3: لا ده ولا ده بس ذي اي حد بيجي القصر ده بيكون مهم بالنسبة لينا كلنا
( يدخل فادي )
فادي : مساء الخير
امن1وامن2: مساء النور يافادي باشا
فادي: كل حاجة تمام ؟
امن3: كله تمام يا أ/فادي قاعات الاثار فضيت ووضبنا أوض الضيوف وكله تمام
فادي : ممم الناس دول اول مرة يجو هنا عايزكم تسبوهم يعملوا كل اللي هما عايزينه ومتجبروهمش علي حاجة ومتفرقوش في المعاملة بين اي واحد والتاني
امن1: حاضر دول هاينبسطوا قوي هنا ياباشا
( صوت من الخارج )
امن2: واضح انهم وصلوا
(يبدأ الكل يدخل )
عادل: الصوت يااولاد ... الصوووووت
شادي: هوة الراجل ده مش هايهمد بقي ويبطل زعيق ولا ايه ؟
امير : معلش يا شادي هوة شوية وهايتهد ويفصل لوحده
شادي : لا اصله لو مش هايبطل صوته العالي ده هابطلهوله
عادل : هوة مش انا قلت مش عايز صوت؟
شادي : الكلام ده ليا انا ياعادل؟
عادل : ايوه ليك ياشادي و اسمي استاذ عادل وانا المسؤول عنكم هنا و المفروض تسمع كلامي وتعمل لي احترام
امير : ايه ياجماعة في ايه ؟ فك عليهم شوية ياأ/عادل دول في رحلة
عادل : محدش طلب منك انك تتكلم دلوقتي ياامير واتفضلوا خشوا من غير صوت
امن3 : من هنا ياجماعة واالي معاه اي حاجة معدن يقلعها علشان الجهاز ميصفرش
سارة : يصفرلي ليه ؟ هوة انا جاية اتعاكس؟
سامح : هايعاكسك علي ايه ياحسرة ؟ خشي يا سارة خشي بلاش فضايح جتنا نيله في حظنا
(يعدي الجميع ماعدا وحيد تصفر الالة)
امن1 : طلع اي مفاتيح , موبيل ,كاميرا
وحيد : انا جي اتقلب هنا ولا ايه ؟ معيش حاجة من الحجات ديه
امن1 : طب هات شنتطك نفتشها
(يطلع سندوتش من الشنطة )
سامح : ايه ده ؟ سندوتش ايه ده؟ وجبته منين؟
وحيد : ده سندوتش كفته اخدته من البت ساره ... تاخد حتة ؟
سامح : اه هات
وحيد : لأ سائع ومش هايعجبك
امن2 : مفيش حاجة في الشنطة ... انت لابس حزام فيه حاجة معدن؟
وحيد : اه ... ورخصي سليمة كمان لو عايز تشوفها
امن2 : انت داخل لجنة مرور؟ اقلع الحزام
وحيد : نعم ؟ البنطلون يقع
امن3 : معلش مش هايقع .. ديه اجراأت امن
وحيد : اشمعني البنات يعني .. اووف (يقلع الحزام ) .. اهوه
امن3 : الاجراأت ده بتمشي علي الكل مفيش فرق بين ولد او بنت
فادي : معلش ياجماعة علي الاجراأت ديه
مارتينا: بس ليه كل ده يعني؟ انا ماتعودتش علي النظام ده اوووف
فادي : مفيش حد بيخش المكان ده يامرتينا ومعاه حاجة او بيطلع ومعاه حاجة ولازم ترضي باللي هايجيلك ان كان حلو او وحش
امل : انت عرفت اسمها ازاي ؟
مارتينا: اكيد شاف مسرحية من مسرحياتي ما انا دايما بكون البطلة
فادي : القصر ده كان بتاع والدي الملك ومفيش حد بيخشه غير بعد لما اعرف عنه كل حاجة قبل ما ييجي علشان كدة اعرفكم كلكم واحد واحد واعرف عنكم كل حاجة يعني ده شادي و ده سامح و ده اخوه وحيد و ديه سارة ودول أ/عادل المسؤول عن الرحلة وأ/امير المساعد بتاعه وانتي امل وعلي فكرة انا عجبني قوي دورك في المسرحية اللي فاتت ياامل
مارتينا: شوفتي ياسارة عاجبه دور امل مع انها كانت حتيت كومبارس وماقالش حاجة علي دوري مع اني كنت البطلة .. حاجة تغيظ بجد
سارة : لا ياتوتا ماتقوليش كدة ده دورك كان يجنن بجد
مارتينا: طبعا ده انا نجمة المسرح
سارة : طبعا ياتوتا انتي هاتقوليلي
شادي : هوة انتي شفتي المسرحية اصلا
سارة : ايوة طبعا من طأطأ لسلامو عليكو
شادي : اني متأكدة ؟؟
سارة : ايوة حتي بالامارة كانت طالعة في دور برد
مارتينا: شفت ياشادي بتتريق عليا ازاي؟
شادي : انتي هاتهزري معايا ولا ايه ؟؟ ( يمسكها من قفاها )
سارة : اخر مرة بجد بس هدي انت اعصابك واوعي تتهور ( بخوف )
شادي : ايوة كدة اتعدلي معاية وبطلي كذب وتريقة علي الناس
سارة : حاضر حاضر
امل : سامح شكل التمثال اللي هناك ده يخوف قوي
سامح : وانتي خايفة ليه؟ مااحنا كلنا مع بعض اهوه
امل : اصله مرعب قوي
سامح : مرعب قوي؟ يختي كميلة
امل : لا انا خايفة
سامح : انتي هاتعيطي؟ ده تمثال ياامل صدقيني تمثال ومبيخوفش (يقف جانبه) شوفتي؟ اهوه واقف جانبه ومعضنيش اهه
(يبص عليه ويتأمل زيادة ويفضل ثابت وباصص عليه باستغراب ويقرب منه اكتر)
عادل : يلا ياجماعة علشان أ/فادي هايفرجنا علي الاثار اللي هنا
امير : سامح ... سامح؟ تعالي يلا ... صدقني هانرجعله تاني .. انت نمت ولا ايه ؟... هيا الساعة كام ؟(بيص في الساعة ) .. 10 ونص الا 5 ؟ اه طاب يدوب تلحق تتفرج علي حلم 10 ونص... طب احجزلك صالة ولا بلكون ؟؟ واضح اني هاحجزلك سرير .... ( ينظر اليه ويستغرب ) سامح
عادل : سامح ( يزعق )
سامح : هاه؟
عادل : ايه هانتفضل مستنينك كتير؟ يلا
سامح : حاضر